برترین های جهان

معرفی برترین های دنیای امروزی

برترین های جهان

معرفی برترین های دنیای امروزی

معرفی برترین های دنیای امروزی

کلمات کلیدی

قهوه ایلی

تور بدروم ارزان

درخواست وقت سفارت کشور قبرس

تعیین وقت سفارت قبرس برای ویزای تجاری

تعیین وقت سفارت قبرس برای دریافت ویزای توریستی

تعیین وقت سفارت قبرس برای دریافت ویزای تحصیلی

وقت سفارت کشور اوکراین برای روادید تیپ c

مدارک لازم برای اخذ وقت سفارت کشور اوکراین

صدور ویزای اوکراین

دریافت وقت سفارت برای اخذ ویزای توریستی اوکراین

چگونگی دریافت وقت سفارت سوئد از ایران

نحوه خرید وقت سفارت کشور سوئد

دریافت وقت سفارت از کشور سوئد

بررسی مدارک پس از وقت سفارت

چند توصیه برای وقت سفارت کشور لهستان

وقت سفارت لهستان برای ویزای توریستی

مدارک ویزا و وقت سفارت لهستان

ویزا تجاری استونی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزا استونی

انواع ویزا های کشور استونی

وقت سفارت سوئیس در خصوص ویزای توریستی

مدارک وقت سفارت سوئیس

زمان مناسب درخواست وقت سفارت سوئیس

تاثیر دعوتنامه در وقت سفارت سوئیس

دریافت وقت سفارت جهت سفر با هدف های خیرخواهانه و داوطلبانه

دریافت وقت سفارت برای ویزای بازدید خانواده یا دوستان

دریافت وقت سفارت آفریقای جنوبی جهت شرکت در همایش و کنفرانس ها

دریافت وقت سفارت آفریقای جنوبی برای ویزای تحصیلی

وقت سفارت فرانسه برای کار

وقت سفارت فرانسه برای تحصیل

  • ۰
  • ۰

تور شیراز

تور شیراز

شهر شیراز از جمله زیباترین و پر جاذبه ترین شهر های کشور ایران می باشد. این شهر به عنوان مرکز استان فارس و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. شیراز جزو 5 کلانشهر ایران بوده و دارای پیشینه ای بسیار غنی و متمدن می باشد. شیراز به خصوص در زمان حکومت هخامنشیان از جمله بزرگترین و زیباترین پایتخت های کشور در دنیا می باشد. در اینجا توضیحات کلی راجع به تور شیراز می دهیم.

درباره شهر شیراز

براساس منابع متعدد تاریخچه شهر شیراز به دوره ساسانی و یا حتی قبل از آن می رسد. این شهر جزو اولین سکونتگاه های انسان در کره زمین می باشد. براساس منابع اسلامی تا قبل از حمله اعراب به ایران شهر شیراز وجود نداشته ولی در نزدیکی آن شهری به بزرگی شیراز به نام استخر بوده که پس از حمله اعراب تخریب شده و باعث به وجود آمدن شیراز کنونی می شود. در زمان آل بویه شیراز قدرت فراوانی داشت و مرکز حکومت آل بویه بود اما در زمان صفویان و افشاریان بار ها توسط قوم های گوناگون مورد حمله قرار گرفت و طی این حملات تعداد زیادی از مردم این شهر قتل عام شدند.

موقعیت جغرافیایی شیراز

در زمان حکومت زندیه شیراز دوباره جان تازه ای گرفت و به عنوان پایتخت ایران معرفی شد اما باز هم در دوره قاجاریه دچار افول شد و پایتخت از شیراز به تهران منتقل شد و تا به امروز در همین شهر مانده است. شهر شیراز دارای پیشینه ای بسیار کهن و قدمتی طولانی است و در این مجال فرصت اشاره به تمامی جزییات و اتفاقات تاریخی وجود ندارد.

موقعیت جغرافیایی شیراز

شهر شیراز دارای وسعتی به میزان 1200 کیلومتر مربع بوده و با توجه به موقعیت آن شهری استراتژیک به حساب می آید. این شهر از دو طرف توسط رشته کوه های بزرگی احاطه شده است و از لحاظ جغرافیایی در نقطه جنوب غربی ایران قرار گرفته است. ارتفاع این شهر از سطح دریا چیزی در حدود 1500 متر به طور میانگین است. در اطراف این شهر رودخانه ها و دریاچه های بسیار زیبایی می باشند که در حال حاضر به دلیل خشکسالی آب کمی دارند. شهر شیراز با جمعیتی در حدود 1.3 میلیون نفری جزو شهر های پر جمعیت ایران است.

آداب و رسوم مردم شیراز

مردم شیراز مردمی خونگرم و مهربان هستند که این موضوع خصلتی از اکثریت مردم جنوب کشور است. مردمان این  شهر هرچند به زبان فارسی صحبت می کنند اما دارای گویش شیرازی هستند که این گویش در افراد میانسال به بالا بیشتر دیده می شود. تاثیرگذاری اشعار حافظ و سعدی بر روی زبان و فرهنگ مردم شیراز موضوعی غیر قابل انکار است. اکثریت مردم شیراز مسلمان هستند اما اقلیت های مذهبی دیگری نیز در این شهر وجود دارد که از جمله آن یهودیت، مسیحیت و زرتشتی را می توان نام برد.

شهر شیراز در گذشته ای نه چندان دور معروف به شهر شعر و شراب و گل و بلبل بوده و در همان زمان ها شراب شیراز از طریق خلیج فارس به کشور های اروپایی و دیگر کشور ها صادر می شده است. در تور شیراز اطراف این شهر مملو از باغ های گل زیبا و چشم نواز می باشد.

آداب و رسوم مردم شیراز

بهترین زمان برای سفر به شیراز

 بسیاری از گردشگران و مسافران تور شیراز را در بهار همچون بهشتی می دانند که بوی شکوفه های نارنج آن سرتاسر کوچه و خیابان های شهر را فرا گرفته است. بوی شکوفه های نارنج خیابان های شیراز را شکفته شما را مست می کند. بهترین زمان شرکن در تور شیراز، فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت است. در ماه اردیبهشت علاوه بر عطر شکوفه های بهار نارنج گل های دیگری از جمله رز، نرگس و بابونه شروع به عطر افشانی خیابان ها و کوچه های شیراز می کنند. این ماه فرصت مناسبی تا به دور از شلوغی ها و رفت و آمد های عید به سعدیه و حافظیه بروید و با خواندن اشعار این دو شاعر بزرگ از خود بی خود شوید.

بهترین زمان برای سفر به شیراز

آب و هوایی شهر شیراز

شیراز با توجه به موقعیت کوهستانی که دارد و در احاطه چندین کوه بلند است دارای آب و هوای معتدل و خوبی است. شیراز به عنوان مرکز استان فارس دارای میانگین دمایی حدود 18 درجه سانتی گراد را در طول سال داراست که به تفکیک فصول در تابستان در گرمترین حالت میانگین 30 درجه سانتی گراد، در پاییز  میانگین 20 درجه سانتی گراد، در بهار میانگین 18 درجه سانتی گراد و در زمستان در سردترین حال میانگین 5 درجه سانتی گراد را داراست. شهر شیراز دارای میانگین بارش سالیانه حدود 330 میلی متر است.

پروازهای فرودگاه شیراز

فرودگاه شیراز جزو اولین فرودگاه های کشور است که به سیستم حمل و نقل بین المللی هوایی پیوست. این فرودگاه بعد از فرودگاه امام تهران جزو مجهز ترین و پیشرفته ترین فرودگاه های کشور است. سیستم های راداری و دستگاه های استفاده شده در این فرودگاه از جمله به روز ترین و بهترین دستگاه ها در نوع خودشان هستند. فرودگاه شیراز جزو فرودگاه های پر تردد کشور بوده که دو مسیر شیراز-تهران و شیراز-مشهد از جمله این مسیر ها می باشد. فرودگاه شیراز همچنین دارای پرواز مستقیم به کشور های خارجی از جمله انگلستان، امارات، قطر می باشد. از جمله ایرلاین های پر تردد در این شهر می توان به ایران ایر، ماهان، قشم ایر و آسمان اشاره کرد.

پروازهای فرودگاه شیراز

جاذبه های دیدنی و تفریحی تور شیراز

شیراز با توجه به قدمت طولانی و پیشینه تاریخی بسیار گسترده دارای جاذبه های تاریخی فراوانی است. آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری در شیراز امروزه دارای شهرت جهانی می باشد. با توجه به فاصله طولی این آثار باستانی تا شهر شیراز برای دستیابی و بازدید از این آثار نیاز به یک وسیله نقلیه دارید. در اینجا به تعدادی هرچند محدود از آثار باستانی و تاریخی شیراز اشاره می کنیم.

آرامگاه حافظ (‌حافظیه‌)

این بنای زیبا در اویل قرن 14 ام شمسی در دوران حکومت زندیه ساخته شده است. این بنا یاد بود یکی از بزرگترین شاعران ایران زمین و از جمله زیباترین بناها از لحاظ معماری و طراحی در ایران می باشد. فضای سبز اطراف این بنا فرصت خوبی برای خوردن فالوده های اصیل شیرازی است.

آرامگاه سعدی در تور شیراز

شیراز بدون بازدید از آرامگاه و یادبود استاد سخن  ایرانی هیچ معنایی ندارد. آرامگاه سعدی از جمله جاذبه های اصلی شهر شیراز است. درون این محوطه یک حوض زیبا با ماهی هایش چشم گردشگران را به خود جلب می کند. آثار سعدی بیشترین میزان لغات فارسی را بعد از آثار فردوسی دارد.

آرامگاه سعدی

مسجد وکیل

این مسجد از جمله با قدمت ترین مسجد ها در تور شیراز است که دارای دو ایوان وسیع و کاشی کاری و تزیینات داخلی بسیار جذاب و دیدنی است. این مسجد در دوران حکومت زندیه و به دستور مستقیم کریم خان زند ساخته شده است.

دروازه قرآن

 شهر شیراز از جمله زیباترین ورودی های شهر در ایران است. در سمت شمالی شهر شیراز دروازه قرآنی است که آرامگاه خواجوی کرمانی را در نزدیکی خود دارد و در کنار بازدید از این دروازه می توانید از آرامگاه خواجوی کرمانی نیز بازدید کنید. نورپردازی و چراغانی این دروازه در شب یکی از جذاب ترین صحنه ها می باشد.

دروازه قرآن

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک از جمله مساجد با طراحی خاص و دیدنی در شیراز قرار دارد. ستون ها و تزیینات شیشه ای زیبا داخل این مسجد از جمله جذاب ترین قسمت های داخلی مسجد می باشد.

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق از جمله قدیمی ترین مساجد موجود در ایران است که قدمت آن به قرن 9 ام میلادی بر می گردد. این مسجد بار ها بازسازی و تعمیر شده و یکی از آثار دیدنی این شهر در تور شیراز است.

حمام وکیل

حمام وکیل همانند بازار وکیل از جمله بنا های ساخته شده در دوران زندیه است. این حمام امروزه به موزه فرش و صنایع دست باف در شیراز تبدیل شده است.

حمام وکیل

ارگ کریم خان زند

این ارگ از جمله آثار باستانی دوران زندیه که در قرن 18 ام میلادی است. این ارگ محل زندگی شاه زندیه است.

باغ ارم

این باغ از محدود آثار شهر شیراز است که در دوره زندیه ساخته نشده است و به دوران سلجوقی بر می گردد. این باغ بسیار زیبا دارای گیاهان و درختان بسیار زیبا است و در مرکز آن یک خانه که معروف به خانه قاجار است قرار دارد. باغ ارم در حال حاضر مرکز گیاه شناسی دانشگاه شیراز است.

شاه چراغ

اصلی ترین مکان زیارتگاهی در تور شیراز شاه چراغ است که آرامگاه و مقبره سید احمد میرزا برادر امام رضا است.

شاه چراغ

باغ عفیف آباد

از جمله باغ های جذاب که دارای آثار هنرمند و چایخانه ی زیبا است. موزه داخل این باغ از جمله دیدنی های دیگر این باغ در تور شیراز است.

خانه قوام

خانه قوام از جمله بنا های ساخته شده به سبک اروپایی است و دارای آینه کاری و نقاشی های منحصر به فردی است.

تخت جمشید در تور شیراز

هخامنشیان در زمان حکومت داریوش از جمله بزرگترین و قدرتمندترین حکومت های دنیا بود. این بنا با عظمت تاریخی از جمله آثار ثبت شده در یونسکو بوده و گسترش آن تا پایان حکومت هخامنشیان ادامه پیدا کرد. از جمله بنا های باقی مانده از تخت جمشید شامل چند مقبره چند تالار میزبانی و موزه ای که آثار آن تا حدودی به جا مانده است.

تخت جمشید

کاخ اردشیر

کاخ اردشیر در فاصله 120 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و دستور ساخت آن توسط اردشیر بابکان بنیان گذار سلسله ساسانیان داده شده است.

نقش رستم در تور شیراز

در فاصله ای نسبتا نزدیک به تخت جمشید اثر نقش رستم قرار دارد. قدمت این اثر به دوره ایلامیان بر می گردد. این بنا در صخره ها حکاکی شده و از جمله عجیبترین اثر در تور شیراز است.

نقش رستم شیراز

شهر باستانی بی شاپور

شهر باستانی بی شاپور که توسط رومی ها و در فاصله دوری از شهر شیراز قرار گرفته به دستور شاه ساسانی ساخته شده است و آثار ارزشمندی را در خود دارد که شامل کاخ والرین، قصر شاپور و معبد آناهیتا است.

کتیبه های تنگ چوگان

این کتیبه ها در نزدیکی شهر بی شاپور قرار دارند و آثار درخشانی را بر روی سنگ حکاکی کرده اند. جاذبه های طبیعی شهر شیراز نیز کمی از جاذبه های تاریخی این شهر ندارد. اما در این مجال کوتاه اشاره ای به 5 مورد از زیبا ترین آن ها می کنیم.

دریاچه مهارلو

دریاچه ای زیبا که در فاصله کمی از شیراز قرار دارد و به دلیل خشکسالی و کمبود آب چشمه ها و رودهایی که به این دریاچه می ریزند دچار کاهش شدید سطح آب شده است. این رودخانه آبی شور دارد که با توجه به کمبود آب دچار یک بیماری سطحی شده به طوری که رشد جلبک های قرمز رنگ باعث تغییر رنگ آب این دریاچه به صورتی شده است. متاسفانه شرایط برای ادامه حیات جاندران و گیاهان اطراف این دریاچه با توجه به این کاهش شدید سطح آب دریاچه بسیار به خطر افتاده و نیاز به توجه ویژه دارد. در مجموع با توجه به زیبایی منطقه این دریاچه جایگاه مناسبی برای تفریح و خوشگذرانی می باشد.

دریاچه مهارلو شیراز

تنگ خانی

یکی از زیبا ترین مناطق و دره های شهر شیراز تنگ خانی است که فاصله زیادی با شهر شیراز ندارد. این تنگه دارای رودخانه قره آغاج و در نزدیکی روستای دارنگون قرار گرفته و آب و هوایی کوهستانی دارد. این منطقه مکانی مناسب برای کوهنوردان و طبیعت دوستان در تور شیراز می باشد.

دریاچه ارژن

منطقه حفاظت شده ارژن از جمله دیدنی ترین مناطق طبیعی تور شیراز است. دریاچه زیبای ارژن از جمله نقاط گردشگری پر بازدید این شهر در تورهای ارزان می باشد که محل استراحتگاه بسیاری از پرندگان مهاجر نیز می باشد. آب این دریاچه شیرین بوده و فاصله نسبتا کمی با شهر شیراز دارد که از نکات مثبت این دریاچه است.

دریاچه ارژن شیراز

روستای قلات

روستای قلات از جمله جاذبه های طبیعی شهر شیراز است که با توجه به فاصله کم با شهر شیراز منطقه ای مناسب برای گردشگران و طبیعت دوستان است. این روستا دارای آبشار هایی زیبا در ارتفاعات خود می باشد و همچنین در کنار درختان و باغات این روستا چشمه با آبی زلال و گوارا در جریان است.

پارک قلعه بندر

پارک قلعه بندر از جمله پارک ها و فضای سبز زیبای شهر شیراز است که دارای وسعت بسیار زیادی بوده و به همت شهرداری شهر شیراز ساخته شده است. آبشار، فضای سبز زیبا، جاده سازی و پلکان از جمله زیبایی های این پارک است. این پارک در محله سعدی شهر شیراز قرار گرفته دارای محیطی خانوادگی و دیدنی است.

موزه ها و نگارخانه های شهر شیراز

شهر شیراز دارای 18 نگارخانه قدیمی می باشد که هریک آثار زیبایی از هنرمندان معاصر را به عرصه نمایش گذاشته اند. شیراز همچنین دارای موزه هایی با آثار بسیار ارزشمند و تاریخی و با کاربری های مختلف است. موزه های شهر شیراز به دوره های مختلف از جمله هخامنشی، ساسانی، قاجار و زندیه تقسیم می شود. موزه دیگر این شهر به نمایش آثار تاریخی و انواع مختلف جانوری در گذشته و همچنین مواردی مربوط به زمین شناسی پرداخته است. موزه پارس نیز از جمله بهترین موزه های شهر شیراز بوده که در زمان زندیه به عنوان مرکز تجمع سران حکومت استفاده می شده است. موزه عفیف آباد نیز به نمایش انواع اسلحه و گونه های مختلف آن پرداخته است.

موزه ها و نگارخانه های شهر شیراز

اقامتگاه های تور شیراز

شیراز دارای 34 هتل بوده که هر یک از آن ها تحت نظر هتلداری کشور مشغول به فعالیت می باشند. این شهر همچنین دارای مسافر خانه و انواع مهمانسرا برای مسافران و گردشگران تور شیراز می باشد.

بازار ها و مراکز خرید شهر شیراز

از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری بازار ها و مراکز خرید تور شیراز می باشد. شهر شیراز به عنوان کلانشهر دارای بازار های خرید مجلل و پیشرفته ای است. بازار خلیج فارس به عنوان ششمین بازار بزرگ دنیا از لحاظ وسعت دارای ویژگی های بسیاری است. این بازار علاوه بر واحد های تجاری دارای هتل 5 ستاره، سینما، سالن های ورزشی و شهر بازی است که در نوع خود بی نظیر است. محیط زیبا و مجلل از جمله ویژگی های این مجتمع خرید است. مجتمع تجاری ستاره فارس از جمله بازار های مجلل و مدرن شهر شیراز است.

از دیگر بازار های خرید مهم شهر شیراز می توان به بازار زیتونیه، مجتمع هامون، مجتمع آفتاب فارس و بازار های سنتی از جمله بازار مسگر ها است.

بازار ها و مراکز خرید شهر شیراز

غذاهای محلی شهر شیراز

از جمله جذاب ترین قسمت هر شهر خوراک های مخصوص و محلی شهر می باشد. شهر شیراز دارای دامنه ای گسترده در انتخاب غذا ها و خوراک های محلی به گردشگران می دهد. از جمله آن می توان به انواع پلو ها مثل کلم پلو، شکر پلو و رب پلو اشاره کرد. در مورد شیرینی های شهر شیراز نیز حرف برای گفتن بسیار است اما فقط به اسم بردن از هر کدومشون در این مجال کفایت می کند. از جمله شیرینی های شیرازی می توان به یوخه، مسقطی، کلوچه شیرازی و بادام سوخته اشاره کرد. به شما توصیه می کنم اشکنه شیرازی و کوفته هلو این شهر را حتما امتحان کنید.

شیراز در شعر فارسی

 شیراز در آثار بسیاری از شاعران چه در خود شیراز و چه در نقاط دیگر بسیار دیده شده است. سعدی و حافظ در بسیاری از غزل های خود از شیراز به عنوان شهری زیبا و دوست داشتنی یاد کرده است. در کنار این دو شاعر شیرازی در اشعار فردوسی و شهریار نیز آثاری از شهر شیراز دیده می شود. شعر زیر نمونه ای از حضور شیراز در شعر فردوسی است.

سوم هفته آهنگ شیراز کرد          دو هفته در این نیز بخشید مرد

سوغاتی‌های شهر شیراز

از جمله سوغات های مهم تور شیراز می توان به آبلیمو و آبغوره شهر شیراز اشاره کرد. خاتم کاری و معرق کاری را می توان از صنایع مهم در شهر شیراز دانست. خاتم کاری این شهر در دوره صفویه رونق بسیاری پیدا و امروزه بسیاری از این هنر اصیل ایرانی کسب درآمد می کنند. سفال گری نیز جزو صنایع شهر شیراز بوده و آثار دستی زیبایی را برای گردشگران ایجاد می کند. آثار این صنایع به عنوان سوغات در بیشتر نقاط شهر شیراز یافت می شود.

سوغاتی‌های شهر شیراز

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شیراز

از جمله دانشگاه های مهم شهر شیراز می توان به دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی این شهر اشاره کرد که سالیانه تعداد زیادی از این دانشگاه در رشته های فنی مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی فارغ التحصیل می شوند. دانشکده پزشکی شهر شیراز از جمله دانشگاه های برتر در کشور در زمینه پزشکی می باشد.

حمل و نقل درون شهری تور شیراز

حمل نقل درون شهری  شیراز دارای ساختار خوبی می باشد به طوری که در این شهر تعداد زیادی تاکسی و اتوبوس در حال فعالیت می باشند. ضمن اینکه خط یک قطار شهری شیراز شروع به کار کرده و تعداد مسافران زیادی را درون شهر جابه جا می کنند. خط دوم و سوم قطار شهری این شهر در حال آماده سازی برای خدمت رسانی می باشد.

  • ۹۷/۰۲/۱۷
  • محسن ایران خواه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی